De kracht van een ambassadeur voor je bedrijf en employerbrand

16 maart 2023

Gisteren, 15 september, werd er bij mij thuis een bestelling betonpalen afgeleverd, de tuin moet worden aangepakt. In het aangegeven tijdvak kwam er een vrachtwagen voorrijden met een trailer inclusief een kooiaap. Een wat? Een kooiaap, dat is zo’n mobiele heftruck die achter aan de vrachtwagen hangt. Check!

De chauffeur stapt uit, vraagt waar hij het pakket mag neerzetten, haalt de lading uit de vrachtwagen en zet het netjes neer. Het was dertig graden gisteren, dus ik vraag hem of hij iets wil drinken. Nee joh, dat is niet nodig. ‘’Ik heb de beste werkgever die je maar kan wensen. In mijn cabine heb ik een koelkast, een magnetron en ik kan koffiezetten. Alles wordt netjes aangevuld dus ik ben helemaal voorzien. ‘’Dank je wel!’’

Verbaasd over zijn reactie bevestig ik dat dit inderdaad goed werkgeverschap is en dat dit mooie arbeidsvoorwaarden zijn. Meestal wordt een frisje of bak koffie goed ontvangen. Dit keer niet.

‘’Dan rij je vast een zeker een DAF?’’ Ik kon het embleem op zijn vrachtwagen niet zien, maar een flinke tatoeage van DAF op zijn kuit wel. Ik durfde deze gok wel aan. Pats! Tweede deksel op mijn neus 😊. Nee helaas! 14 jaar reed hij DAF en sinds één jaar een ander merk. We raakte hierover aan de praat en weer merkte ik dat, ondanks het geen DAF was, hij erg te spreken was over zijn wagen en werkgever.

Op veel vlakken was de ‘’niet-DAF’’ aangepast door zijn werkgever. Een rode cabine, rode wielen met chroom, idem voor de brandstoftank, lichtbak, verstralers en een zwaailamp op het dak en zo werd ongeveer de hele optielijst doorgenomen. Zaken die voor een chauffeur (m/v) van een vrachtwagen heel belangrijk zijn om het werk goed, veilig en met plezier te doen. Nabek / Pax Groep regelt dit voor haar collega’s op de weg. Dit resulteerde in een erg leuk gesprek met een trotse ambassadeur.

Ambassadeurs voor je employerbrand.

Laat zien wat het zo bijzonder maakt om bij jouw bedrijf te werken, wat je doet en regelt voor je collega’s. Als het past om dit te vertellen dan is het verstandig om dit met je eigen collega’s als ambassadeur te gebruiken bij je werving.

Onbewust maakte hij reclame voor zijn werkgever op een authentieke manier. Hij uitte zijn gevoel en kon dit goed verwoorden wat voor hem belangrijk is. Ik zal de naam van dit transportbedrijf niet snel vergeten. Hij trad dus op als een ware ambassadeur, of hebben we het hier over een ambachauffeur?

Mijn advies aan iedereen die betrokken is bij de werving van personeel voor het bedrijf.

  1. Inventariseer welke vacatures kritisch zijn voor je bedrijfsvoering
  2. Onderzoek wat belangrijk is voor deze doelgroep om zijn/haar werk te doen
  3. Verwerk dit in een profiel/ persona
  4. Haal de belangrijkste items uit dit profiel en verwerk dit in een sterke vacaturetekst
  5. Leg dit vast in een employerbrand- of vacaturevideo die je op je werken-bij website plaatst
  6. Reserveer een budget voor je vacaturemarketing
  7. …vul je vacatures weer zelf in….

Wil je hier meer over weten? Wij staan voor je klaar.