Recruitmentmarketing, een beknopt 3-stappenplan

21 mei 2023

Recruitmentmarketing, wat is het en hoe pak je het aan?

Het plaatsen van een vacature op je bedrijfswebsite en verder géén actie ondernemen is net zo zinvol als je auto ‘’te koop’’ zetten met een papiertje achter de ruit en hem voor je deur parkeren. De kans dat je een sollicitatie ontvangt of een koper vindt is uitermate klein. Om dezelfde reden is recruitmentmarketing noodzakelijk om je vacatures onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Dit kan je op veel verschillende manieren doen, maar er is meer nodig voor het invullen van een vacature. Recruitmentmarketing is een onderdeel van je totale arbeidsmarktcommunicatie. Als werkgever moet je daarom erg je best doen om díe mensen aan te trekken die het best passen bij je vacature én bij je organisatie. De concurrentie op de arbeidsmarkt is hevig, net zoals er concurrentie is op je dienstverlening. Wat je wilt doen is jouw bedrijf in de arbeidsmarkt wegzetten als een aantrekkelijk werkgever. Hier gaan wij je in dit blog meer over vertellen.

  1. Maak een kalender voor je recruitmentmarketing

Als organisatie heb je een employerbrand, jouw specifieke imago als werkgever, waar je mee naar buiten kunt treden om je werkgeversmerk te laden. Je werkgeversmerk is het beeld dat je neerzet in de arbeidsmarkt en hoe jij dus wilt worden gezien door de arbeidsmarkt. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk zichtbaar bent middels recruitmentmarketing en in het geheugen komt van je doelgroep. De manier om dat voor elkaar te krijgen is door met enige regelmatig content te delen. Zet daarom een strategie op voor je arbeidsmarktcommunicatie. Denk aan interessante nieuwtjes over je bedrijf, de vacatures, filmpjes of blogs over projecten. Deze zaken deel je op de sociale mediakanalen van je bedrijf en verspreid je via de netwerken van je collega’s op een organische manier. Maar zet voor een mix op van de kanalen en methodes die je wilt inzetten. Voor sommige branches is het nog steeds zinvol om je vacatures te plaatsen op generieke of juist specialistische jobboards. Dit zijn nog steeds krachtige media voor je vacatures. Daarnaast is het verstandig om te adverteren binnen je doelgroep via gerichte campagnes, zie punt 2 hieronder. Een kalender met actiepunten dwingt je er toe hier over na te denken en te blijven werken aan recruitmentmarketing. Het beste doe je dit met het gehele bedrijf.

  1. Toon je employerbrand met recruitmentmarketing

Recruitmentmarketing of vacaturemarketing zijn termen die vaak door elkaar worden gebruikt maar hetzelfde doel dienen. Jouw vacatures zichtbaar maken bij mensen die passen bij je vacature én jouw bedrijf. (check ook vacaturemarketing op de dienstenpagina) Dit doen we door de campagne te richten op een aantal eisen/ criteria van de vacature, zowel harde als zachtere criteria. Hiervoor heeft Pinch of Pepper een persona-canvas opgesteld. Als de campagne online is, zal een geïnteresseerde kandidaat altijd de werken-bij website van je bedrijf bezoeken. Dit is de plek waar je alle registers kan opentrekken om je bedrijf, je collega’s, verhalen, filmpjes etc. kan laten zien. Zo overtuig jij de sollicitant om wel of niet te reageren. Daarom moet een werken-bij website, net als een webshop, ingericht zijn op conversie. Met andere woorden, een prettig sollicitatieproces dat hier aan bijdraagt. Dit realiseer je door een helder menu en een makkelijke manier om je gegevens toe te sturen. Zorg er voor dat je alleen kwalitatieve sollicitaties ontvangt. Hoe je dat doet? Zie punt 3.

  1. Deel zaken die bij het bedrijf passen en laat je cultuur zien

Je wilt als bedrijf zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan je werving, althans aan de zaken die niet bijdragen aan de uiteindelijke vacature invulling. Tientallen cv’s screenen om vervolgens na een vluchtige blik zien dat iemand niet past is niet gewenst. Je kan vervolgens iedereen die niet past een afwijzing. Wil jij sollicitaties ontvangen die passen bij je bedrijf dan moet jij je bedrijf een gezicht geven, middels medewerker-verhalen, foto’s, projectbeschrijvingen etc. dat zijn de waardes die jullie delen en deze moet je tonen. Dat kan zijn dat jullie één keer per jaar een groot feest geeft of zelfs een reis naar het buitenland of de wekelijkse borrel op vrijdag met een vette hap. De terugkerende activiteiten zeggen heel veel over de cultuur. Door dit te laten zien kun je een kandidaat zelf de selectie laten doen. Pas ik bij dit bedrijf, of toch niet…?

Dit zijn een aantal punten die je kan inzetten voor de noodzakelijke zichtbaarheid van je bedrijf. Het zijn meerdere stappen die je moet zetten om recruitmentmarketing effectief in te kunnen zetten. Het belangrijkste daarbij is zichtbaar zijn met jouw aantrekkelijke employerbrand, zodat jijzelf die gewenste positieve aantrekkingskracht krijgt op de arbeidsmarkt. Wij kunnen dit van je overnemen zodat jij je kan blijven richten op de écht leuke zaken binnen je bedrijf! ?
Shout it out ”Ja, ik kan wat peper gebruiken, laat het ons weten!!