Google for Jobs komt eraan!

01 augustus 2019

Google for Jobs is bijna klaar voor Nederland, maar is jouw werken-bij website wel klaar voor Google for Jobs?

De banenzoekmachine van Google wordt momenteel in Nederland getest en het is zelfs mogelijk dat Google deze nieuwe dienst dit kwartaal nog gaat lanceren. Google for Jobs is al actief in Amerika, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en sinds vorige maand ook in Frankrijk. Nederland zal snel volgen. En dat is goed nieuws voor elke organisatie die haar vacatures wil invullen zonder tussenkomst van een (uitzend)bureau. Google for Jobs is namelijk een extra middel om je vacatures zichtbaar te maken bij je doelgroep.

Recruitment is door alle technologische ontwikkelingen aan veranderingen onderhevig. Daardoor is het voor elk bedrijf steeds moeilijker om goed vindbaar te zijn met je bedrijf. Dus ook met je vacatures. Hoe fijn is het dan dat jouw werken-bij website jou hier op alle vlakken bij ondersteunt.

Wat wordt er dan anders?

Google for Jobs gaat vacatures en het zoeken naar vacatures in de zoekmachine op een nieuwe manier laten zien, namelijk via Google Job Search. Het doel hierbij is dat het zoeken naar een passende vacature makkelijker en gerichter kan en dat jouw vacature wordt getoond. Dat gebeurt omdat je vacatures voldoen aan de eisen die worden gesteld om goed vindbaar te zijn. Kijk! En dat is wat wij willen. Dit is echt een stap in goede richting om meer sollicitanten/ conversie te krijgen op je vacatures.
Let wel, Google for Jobs zal nog steeds als eerste de resultaten weergeven van betaalde (Google Adwords) advertenties, daarna volgt een blok samengesteld met advertenties die voldoen aan de ingevoerde zoekcriteria.

De verwachting is dat deze dienst voor veel opschudding zal zorgen op de vacaturemarkt. Het ultieme doel van Google is dat de arbeidsmarkt transparanter wordt, zodat werkgevers en sollicitanten elkaar makkelijker zelf gaan vinden. Heel belangrijk hierbij is dat de content, een goede vacaturetekst plus SEO, gaat zorgen voor de vindbaarheid van de vacature.

Een werken-bij website moet geschikt worden gemaakt voor Google for Jobs, want Google hanteert ook voor vacatures algoritmen om de ranking te bepalen. Nogmaals, SEO voor je vacatures is dus heel belangrijk. Je vacatures zijn namelijk via ‘’Structured Data’’ aan bepaalde regels gebonden.

Hierbij zijn twee zaken waar je rekening mee moet houden wil je de best mogelijke resultaten behalen voor je organische vindbaarheid. Een vacature kan op twee manieren op Google for Jobs komen te staan via een ATS-systeem of via crawling van werken-bij website en vacaturepagina’s. Dit biedt de mogelijkheid om gratis onder de aandacht te komen met vacatures bij je doelgroep. Veel mensen gebruiken Google bij de start van de zoekopdracht.

Wat is deze Structured Data?

Google heeft hiervoor de volgende 11 datavelden aangemerkt die zij willen inzien om informatie te krijgen van de vacature. Hierbij is onderscheid gemaakt in verplichte informatie en gewenste data. Echter is het natuurlijk wel dat je het beste zo uitgebreid mogelijk kan zijn. Deze informatie moet dus in de code van je werken-bij website zichtbaar zijn, dit zijn ze:

  • Publicatiedatum

Op welke datum is de vacature geplaatst?

  • Werkgever

Wat is de bedrijfsnaam? Dit is dus al een uitdaging voor bijvoorbeeld een uitzendbureau. Zij staan direct al met 5-0 achter.

  • Omschrijving

Omschrijf de vacature hier uitgebreid. Het is hierbij belangrijk dat je het onder andere hebt over werkzaamheden, vereisten (afgeronde studies etc.) en verantwoordelijkheden.

  • Locatie:

wat is het adres waar de werknemer uiteindelijk komt te werken? Zorg ervoor dat de NAW-gegevens volledig zijn. Ook dit is een uitdaging voor tussenpersonen, aangezien de opdrachtgever in deze fase vaak nog anoniem blijft.

  • Functienaam

Kies voor een functietitel die jouw doelgroep ook gebruikt in Google. Dus geen ‘centen-teller’’ of ‘Sales-ninja’. Dat begrijpt Google niet. De functienaam is misschien wel de meest belangrijke data van de ze 11. Google geeft aan dat dit een échte rankingfactor is. Het is ook niet verkeerd om hierbij het type dienstverband te vermelden zoals fulltime of junior/senior.

  • Einddatum

De datum tot wanneer gereageerd kan worden op een vacature. 

  • Dienstverband

Is het een om fulltime, parttime, een stage, of tijdelijk dienstverband.

  • Basissalaris

Wat is het salaris voor de functie? Dit is een aspect waar veel opdrachtgevers moeite mee hebben om direct te delen. Wees gerust; er kan een minimum-maximum worden opgegeven. Let op: geef je deze waarde niet mee? Dan toont Google zelf een bedrag op basis van een gemiddelde voor vergelijkbare vacatures. Je moet je afvragen of je dat laatste wel wilt?

  • Interne referentie

Je eigen referentie voor de vacature, wie behandelt de vacature.

  • Woonplaats kandidaat

Dit veld is alleen bedoeld voor vacatures waarbij de kandidaat fulltime op afstand werkt.

  • Type locatie

Let op, dit veld is speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten 100 procent op afstand werken

Google for Jobs Structures Data

6 van de 11 zijn verplicht en de overige 5 wenselijk, maar als de informatie voor Google al interessant is dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook zo voor een sollicitant. Probeer dus zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te zijn.

Tevens is Google Analytics op je werken-bij website zeer interessant, hiermee krijg je inzicht in je website en pagina bezoek. Google for Jobs kijkt ook hier naar. Goed bezochte werken-bij websites of vacaturepagina’s stijgen in de ranking van Google. Er wordt namelijk gemeten hoelang iemand jouw pagina bezoekt. Probeer daarom zolang mogelijk de interesse van de sollicitant vast te houden en dit om te zetten naar een sollicitatie. Vermeld interessante zaken over je bedrijf maar vertel ook welke arbeidsvoorwaarden jullie hebben. Dit is nog steeds heel belangrijke informatie die een sollicitant wil weten en hem of haar vast kan houden op je werken-bij website.

Wat moet je hiervoor doen?

Hier komt het goede nieuws…vrij weinig. Het vergt wel de bovengenoemde voorbereiding om klaar te zijn voor Google for Jobs, maar gelukkig is het platform van Pinch of Pepper al aangepast. Het enige dat nodig is om klantspecifieke data te koppelen aan de werken-bij website. Wil jij weten wat wij hierin voor je kunnen betekenen of ben je op zoek naar een Werken-bij website die jou helpt bij de werving en kosten gaat besparen op advertenties? Neem dan contact met ons op.