Werken aan je Employerbrand (deel 2)

25 september 2023

Werken aan je Employerbrand met

een Werken-bij website van Pinch of Pepper (deel 2)

Deel 1 van dit blog ging over het ontwikkelen van een Employerbrand en waar je rekening mee moet houden, maar hoe voer je dit door in je communicatie?

Je weet nu al wel wat je wilt communiceren over je bedrijf, wat je boodschap is en wie je doelgroep is die je wilt bereiken. Maar hoe bereik je ze? En wat is je budget dat je hieraan wilt uitgeven?

Je kan hier heel veel geld aan uitgeven en dan zal je het beoogde resultaat zeker behalen, maar dit is waarschijnlijk niet de beste manier.  In veel gevallen is het gebruik van Social Media net zo effectief en velen malen goedkoper, denk aan Facebook, LinkedIn, Instagram, maar ook aan blogs, mailing etc. Het zijn manieren die je best in combinatie met elkaar kan gebruiken in je communicatie. Het is niet voor niks dat al deze kanalen zijn geïntegreerd in onze producten, of dat wij ze voor je in kunnen zetten. Hou je boodschap dus uniform en consistent op alle kanalen (digitaal en gedrukte media) die je gebruikt.  Samenvattend;

  • Denk na over wat je wil vertellen, hoe je dat doet, de inhoud van je verhaal, de vorm, wie vertelt er, wat is de toon, wie wil je bereiken en hoe moeten ze over je denken na het lezen van je blog/artikel/vacature etc.

We hopen dat de volgende handvatten je hierbij ondersteunen.

Men kan pas een beeld van je vormen als je ermee naar buiten treedt, je website is hier een goed middel voor. Laat dus zien wat je doet en wat je cultuur is. Plaats nieuws items, blogs, artikelen over bijvoorbeeld projecten, prestaties, bedrijfsuitjes of sociale activiteiten die je bedrijf onderneemt. Vergeet zeker niet om hier goed beeld materiaal bij te plaatsen, we kijken nou eenmaal graag naar foto’s. Los van het feit dat het er vaak mooier van uit gaat zien.

Waar we bij Pinch of Pepper sterk in geloven en uitgebreid de ruimte voor inrichten op een werken-bij website zijn verhalen van je medewerkers. Verhalen die we middels een diepte-interview weten te achterhalen. Ook hier geldt weer dat je Employerbrand, cultuur etc. in lijn moet zijn met de verhalen van je collega’s. Het is daarom goed om verschillende collega’s van verschillende afdelingen en lagen uit de organisatie aan het woord te laten. Hou ook rekening met afdelingen waar vacatures zijn of regelmatig voorkomen. Waar zoek je altijd dat nieuwe talent?! Je eigen medewerkers zijn toch de beste ambassadeurs van je bedrijf zorg goed voor ze en zorg dat ze over je praten.

Hoe bereik je trouwens dat talent? Ben je op zoek naar starters op de arbeidsmarkt ga met je bedrijf naar carrièrebeurzen of naar evenementen op de ROC’s, hogescholen en universiteiten, maar zorg in ieder geval dat ze je zien. En het fijne hiervan is dat je direct met ze in gesprek kan gaan en ze kan laten zien hoe jij je profileert als werkgever.

Employerbranding, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment, allemaal mooie termen, maar wat brengt dat je nu precies? Gelukkig veel, mijn ervaring leert dat je werving makkelijker gaat. Je hoeft sollicitanten niet meer over te halen, je ontvangt open sollicitaties die aansluiten op je profielen. Je hebt immers duidelijk verteld waar je naar op zoek bent en wie bij je past. En dit in een tijd waarin de markt weer aantrekt en bedrijven weer hevig met elkaar concurreren om talent aan te trekken. Zorg dat je wordt gevonden, hou de regie over je werving en positioneer je bedrijf in de arbeidsmarkt met de informatie die je wilt delen. Wij hopen dat we je mogen ondersteunen bij je werving met een werken-bij website van Pinch of Pepper.

Pinch of Pepper. We spice up your company brand!