Deze 13 punten zijn essentieel voor een professionele werken-bij website; én waarom elk bedrijf er één nodig heeft!

25 december 2022

Ben jij als werkgever voldoende zichtbaar als jij jouw vacatures alleen op je reguliere website plaatst? Een werken-bij website is dan de oplossing voor je. Dit is een aparte website waar jij jouw employerbrand en vacatures voor de volle 100% kan richten op de arbeidsmarkt. Het is een website met een ‘’candidate journey’’ in plaats van een ‘’customer journey’’. Het draait hier niet om jouw dienst of product, want hier staat de sollicitant centraal.

Welke 13 zaken zijn nu essentieel voor een werken-bij website? En waarom elk bedrijf er één nodig heeft.

 

1. Laat je werken-bij website aansluiten op je corporate website

Voor een werken-bij website is het belangrijk dat er éénheid is tussen de beide websites. Maak gebruik van dezelfde kleuren en design zodat er uniformiteit is. De navigatie tussen de beide websites moet soepel verlopen.

 

2. Creëer sfeer!

Toon je bedrijf aan je sollicitanten, zij willen weten hoe is het is bij jouw bedrijf te werken. Wie werken er en hoe ziet het bedrijf er achter de gevel uit? Veel ruimte voor grote foto’s is daarom van belang voor je werken-bij website.

 

3. Gebruik video

Gebruik video om je boodschap over te brengen, in je ontwerp moet hier dus ruimte voor zijn. De meeste smartphones maken al filmpjes van zeer goede kwaliteit, zet daarom dit middel in en vraag je collega’s om iets te vertellen over het bedrijf en het werk dat ze doen.

 

4. Zet ambassadeurs in

Maak gebruik van je collega’s. Zet ze in als ambassadeur en laat ze vertellen waarom ze graag werken bij jouw bedrijf. Wat was hun motivatie om bij jou te komen werken? Wat zijn de jullie kernwaarden, zij kunnen dit als de best voor jou verwoorden.

 

5. Candidate journey

Een heldere opbouw van je werken-bij website is cruciaal. Begin met een duidelijk menu en zorg dat de belangrijkste informatie bovenaan de pagina staat. Je vacatures worden in bijna alle gevallen het eerst bekeken, maak snelle vindbaarheid mogelijk.

 

6. Vacature overzicht met filterfunctie

Heb je meerdere vacatures? Installeer een filtermenu in je vacature-overzichtspagina met daarin de belangrijkste selectie opties. Denk aan locatie, is de functie fulltime of parttime, zijn er meerdere specialisaties binnen je bedrijf enzovoort? Vergemakkelijk zoveel mogelijk het sollicitatieproces voor je kandidaten.

 

7. Sollicitatieformulier

Een werken-bij website heeft een sollicitatieformulier nodig, sollicitanten moeten direct kunnen reageren op jouw vacature met hun CV en motivatie. Zet er ook een foto bij van de contactpersoon, dit wekt vertrouwen op.

 

8. Het delen van je vacatures

Maak het delen van je vacature gemakkelijk via de Sociale Media. Vergeet de mail-button niet, een geïnteresseerde kan op deze manier de vacature ook naar zichzelf mailen om op een later moment te reageren.

 

9. Integratie van Sociale Media

Zet op je werken-bij website de koppelingen naar je bedrijfspagina’s van je Social Media kanalen. Sollicitanten zijn nieuwsgierig naar je bedrijf, ze willen meer over jou te weten komen. Dat is in de eerste plaats ook waarom je werk maakt van je werken-bij website. Toch?

 

10. SEO vriendelijk, betere vindbaarheid van je website en je vacatures

Zoekmachine optimalisatie, dit is uitermate relevant als je wilt dat je werken-bij website goed vindbaar is, anders zijn alle inspanningen voor niks geweest. Ten grondslag hieraan ligt een goede SEO structuur. Installeer Google Analytics zodat je data kan verzamelen over je werken-bij website en deze kan verbeteren

 

11. Contact optimalisatie

Wat!? Heel simpel. Maak gebruik van een goede contact pagina met je gegevens, plus een contactformulier indien men vragen heeft voordat men wil solliciteren. Niets is zo vervelend voor een sollicitant als ze moeten zoeken naar deze gegevens, of je adres.

 

12. Responsive op alle apparaten

80% van de sollicitanten ziet je vacature voor het eerst op een mobiel apparaat, maak je werken-bij website goed leesbaar op alle apparaten.

 

13. Flexibel in de toekomst!

Misschien wel het allerbelangrijkste punt! Bouw een omgeving die flexibel is. Iedereen ontwikkelt zich, jouw organisatie, maar ook de behoefte aan informatie van kandidaten. Zorg dat er extra pagina’s kunnen worden toegevoegd aan je werken-bij website, zodat je altijd jouw doelgroep blijft boeien. Blijf up-to-date met je werken-bij website.

 

Dus waarom heeft ook jouw bedrijf een werken-bij website nodig?

  • Jouw vacatures zijn beter vindbaar;
  • Er is één vast platform voor al je wervingsacties en employerbranding;
  • Je onderscheidt je bedrijf in een concurrerende arbeidsmarkt;
  • Een werken-bij website biedt ruimte voor sfeer, beleving en storytelling;
  • Sollicitanten zien zelf of ze passen bij jullie cultuur en kernwaarden;
  • Je ontvangt daardoor meer kwalitatieve sollicitaties;
  • Met je werken-bij website geef je een inkijk in je bedrijf en kunt laten zien wat jullie verbindt;
  • Jouw klanten worden nog enthousiaster over je, ze zien een gemotiveerd team;
  • Jij wordt de employer of choice!

Neem contact met ons op, we laten je graag zien wat we voor jou kunnen betekenen.

Of bekijk eens dit voorbeeld van Pinch of Pepper.